Uitgelicht

Ard Hesselink (2022)
Ard heeft het boek ‘Frits Lensvelt Jr. Erudiet Clochard, Ascetisch Bourgondiër’ geschreven over de oprichter van onze stichting ter ere van Frits’ 100ste geboortejaar op 13-05-2022. Frits was de oom van Ard. Er zijn bijdragen te lezen van diverse oud-collega’s, vrienden en familieleden. Veel foto’s en opnamen van werk van Frits zijn er in opgenomen. Ook is er een hoofdstuk van kunsthistorica Dr. Lies Netel, die Frits’ werk analyseert en een plaats geeft in de tijd. De presentatie van het boek vond plaats op 13 mei 2022 in het museum in Veere en daar is ook een kleine expositie van het werk van Frits te bewonderen. De Frits Lensvelt Stichting heeft de financiering van het boek voor haar rekening genomen. Het boek is te koop in het museum in Veere en bij Ard Hesselink. (NRC; 4 bollen).

Ard Hesselink (2019)
toezegging bijdrage voor het boek in wording "Tussen dam en dijk" over de levens zijn grootouders Frits Lensvelt Sr. en Nell Bronger. Uitgangspunt is meer aandacht en beter begrip voor het werk van Frits Lensvelt (waarvan veel in dit boek voor het eerst beschreven/getoond wordt) en een wijdere erkenning van het werk van zijn vrouw Nell Bronger die tot op heden in zijn schaduw een te anoniem bestaan heeft gehad.

Op 1 juni 2021 kwam het boek "Tussen dam en dijk" de levens van Nell Bronger en Frits Lensvelt" uit. 312 pag., 30x30cm, hardcover, meer dan 900 illustraties. Meer informatie via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Toekenningen 2022

Stichting Zeeuws Weerzien (2022)
Bijdrage voor het ontwikkelen van leesteams om kwetsbare ouderen uit te dagen deel te nemen in sociale netwerken door het delen van herinneringen aan het Zeeland van de vorige eeuw. Het initiatief ‘oral history’ ondersteunt de doelstellingen van de Frits Lensvelt Stichting.

Ard Hesselink (2022)

Stichting Klaterklanken (2022)
Bijdrage voor het geven van een openluchtconcert en wandelingen bij de Manteling te Domburg. Het doel is dat alle musici op 11 september 2022 een dialoog met de omgeving aangaan. Jong professioneel muziektalent dat zich laat inspireren door de natuur en het erfgoed van het landgoed. Tijdens concertwandelingen creëren de musici composities en improvisaties die aansluiten bij de omgeving. Helaas vinden het concert en wandelingen in 2022 geen plaats. Mogelijk komt er in 2023 een identieke aanvraag en dan zal het bestuur dit verzoek welwillend bekijken.

Stichting Vrienden Kamermuziek Zeeland (2022)
Bijdrage voor het project ‘De Kleine Zeemeerman’. Het project heeft een educatief karakter door basisschoolleerlingen kennis te laten maken met klassieke muziek.

Stichting Graniet (2022)
Waarderingsbijdrage voor de aanschaf van een CDRL. Het project bestemd is voor de groep zwakkere/kwetsbare mensen uit onze Zeeuwse samenleving, demente mensen en eventueel mensen met een beperking. De CRDL is een innovatief instrument dat fraai van uiterlijk is, fijn aanvoelt en waar een keur aan geluiden op ingesteld kan worden, die door aanraking opgeroepen kunnen worden. Door de CRDL kunnen mensen spelenderwijs met elkaar communiceren.

Stichting Caesuur, Middelburg (2022)
Financiële bijdrage voor het deelnemen met basisscholen met vluchtelingenkinderen aan het wereldrecord maken van het langste schilderij ter wereld. Het bestuur vindt het een educatief en voor kinderen wegens de diverse achtergronden en nationaliteiten, ook een verbindend project.

Stichting Vrienden van Vlissingen (2022)
Waarderingsbijdrage voor het project 1572 (6 april 1572) en toen barstte de bom. Vergroting bewustwording en historisch besef inwoners regio en een educatieve toevoeging aan het "product Vlissingen" door hoorspelen en geluidsbeelden op drie plekken in de stad. De bedoeling is het levend houden van de verjaging van de Spaanse overheersing, het begin van de bevrijding van Nederland en het ontstaan van de Republiek der Nederlanden.

Stichting Cultuurhuis Kuiperspoort (2022)
Waarderingsbijdrage in de materiaalkosten van het project ‘Verbonden in klei’, waar de Oekraïense kunstenaar Yuriy Nikitenko en de nieuwe keramiekdocente Annett Fischer samen de artistieke uitdaging aangaan door verbinding te maken via hun materiaal: de klei.